West-Brabant Corridor - samenwerking containerbinnenvaart

Goed nieuws voor West-Brabant!

Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals, Barge Terminal Tilburg en Danser Group slaan de handen ineen om op de route tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven lading te bundelen. Hierdoor kan er met minder schepen toe, wat filevorming bij afhandeling in de haven van Rotterdam vermindert. De samenwerking van deze marktpartijen en de deepsea terminals in de Rotterdamse haven in de ‘West-Brabant Corridor’ wordt ondersteund door het Havenbedrijf Rotterdam .

De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij meerdere terminals in Moerdijk en Tilburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam of andersom.
De containerzeeschepen worden steeds groter”, aldus Luc Smits, managing director van Combined Cargo Terminals in Moerdijk (en partner in CONNECTED West-Brabant). “Het ‘achterland’ zal mee moeten evolueren door te bundelen en in corridors te denken in plaats van achter elkaar aan te varen. Op deze manier blijft de binnenvaart een betrouwbare en concurrerende dienst.”

West-Brabant Corridor

Gezamenlijk belang
Het initiatief komt voort uit het sectorbrede containerbinnenvaartoverleg dat het Havenbedrijf Rotterdam op 8 september vorig jaar gestart is, naar aanleiding van diverse signalen over oplopende wachttijden bij de deepsea terminals in Rotterdam. Een van de voornaamste oorzaken van de congestie in Rotterdam zijn de steeds grotere zeeschepen, die veel ruimte bij de terminals in innemen en in een klap duizenden containers op de kade zetten. De binnenvaart krijgt dan in een keer veel containers te verstouwen en tegelijkertijd is er weinig plek voor de schippers aan kade.

Wij zijn zeer verheugd met deze actie en de samenwerking tussen deepsea terminals, inland terminals en vervoerders”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “Het is goed om te zien dat deze partijen denken vanuit het overkoepelende ketenbelang en hiermee bijdragen aan een soepele afhandeling van de containerbinnenvaart. Zo werken we gezamenlijk aan de doorontwikkeling van Rotterdam en Nederland als de meest efficiënte en betrouwbare logistieke hub van Europa.”

Schaalvergroting
In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. “Samenwerking op de hoofdcorridors is een must”, voegt Wil Versteijnen, namens Barge Terminal Tilburg toe. “Dit leidt tot de schaalvergroting die noodzakelijk is voor de hele keten.” De dienst kent daarom ook een ‘open access’-beleid. Iedere verlader kan er gebruik van maken. “Dat door de bundeling de schepen een nog betere bezettingsgraad bereiken, is ook nog eens goed nieuws vanuit milieuperspectief”, voegt Ben Maelissa, managing director Danser Group toe.

Het initiatief sluit tevens goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van I&W, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’.

Financiering
Het Havenbedrijf Rotterdam stelde eind vorig jaar tijdens het eerste containerbinnenvaartoverleg drie miljoen euro beschikbaar voor plannen in het verkorten van de wachttijden voor binnenvaartschepen. De West-Brabant Corridor krijgt daar een deel van.

Ook vanuit Moerdijk wordt dit initiatief financieel gesteund. De West-Brabant Corridor is één van de initiatieven die bijdraagt aan de Logistieke Innovatieagenda. Dit is een samenwerking tussen het Havenbedrijf Moerdijk (eveneens CONNECTED West-Brabant), de logistieke dienstverleners in Moerdijk en TNO om de logistieke draaischijffunctie van Moerdijk verder te optimaliseren en verduurzamen.

bronnen: gezamenlijk persbericht Havenbedrijf Rotterdam en West-Brabant Corridor / BNdeStem